Nieuwsbericht - 14 jan 2019

Steeds meer fraude binnen het MKB

Nedec
Je bent hier: Nedec > Nieuws > Steeds meer fraude binnen het MKB

 

De afgelopen jaren zijn we door een revolutionaire ontwikkeling gegaan. Hierin is internet een basisbehoefte geworden. Door de komst van het internet zijn er verschillende  trends ontstaan. Denk hierbij aan smartphones, social media en big data. Dit geeft natuurlijk erg veel luxe, maar heeft ook negatieve gevolgen. Zo zijn er nu meer mogelijkheden om te frauderen. Als reactie hierop investeren de overheid en bedrijven steeds meer in het tegengaan van deze fraudeurs.

Inzet accountants voor MKB-bedrijven

Jos Nijhuis, covoorzitter van de Cyber Security Raad, vindt het belangrijk dat juist de MKB-bedrijven het gevaar gaan inzien van cybercrime. ‘De keten is zo sterk als de zwakste schakel. Via toeleveranciers zijn grotere partijen kwetsbaar, ook als ze zelf de beveiliging op orde hebben.’

Het creëren van bewustzijn wordt niet voor niets gedaan middels accountants. Accountants komen bij iedereen en hebben vaak een grote invloed op ondernemers. Vier van de grootste accountants kantoren hebben samen een vragenlijst opgesteld, de vragenlijst is gericht op midden- kleinbedrijf. Het doel van de vragenlijst is dat er meer bewustzijn wordt gecreëerd over cyberveiligheid.

Meer lezen? Kijk hier!

Kabinet trekt extra geld uit voor aanpak cybercrime

Het kabinet liet op Prinsjes dag weten dat het 30 miljoen euro uit wil trekken om cybercrime tegen te gaan. Organisaties worden steeds afhankelijker van ICT, zoals je website, mail en online betalingen. Ruim driekwart van de MKB-bedrijven beheren hun eigen ICT. Eén van de meest genoemde redenen hiervoor is de veiligheid en privacy van de bestanden. Eigenlijk wordt alles beheert via ICT, klantenbestanden, winstopslag maar ook privé gegevens. Wanneer criminelen bij al deze gegevens kunnen komen lopen jij en je klanten risico. Meer lezen over cybercrime? Lees hier.

Ondernemers worden voor miljoenen opgelicht

Partijen die er bewust op uit zijn om mensen te bedriegen komen de laatste tijd regelmatig voor in het nieuws. Het bekendste voorbeeld van ondernemers die de dupe zijn geworden van fraude, is de zaak van Mehmet G. Door het oplichten van ondernemers heeft Mehmet zeker drie miljoen euro binnen geharkt. Via belregisters werd bedrijven vermeld, dat de advertenties op de websites van de verdachten niet langer gratis zouden zijn. Middels een simpele handtekening zouden bedrijven zich hier voor uitschrijven. Het tegenovergestelde gebeurde. In de kleine lettertjes van de contracten stond dat de bedrijven zich niet afmeldde voor de reclames, maar juist een nieuwe overeenkomst aangingen. Deze nieuwe overeenkomst had hoge kosten aan zich verbonden.

Lees het volledige bericht.

Toename vraag CDD-specialisten

Door de toename van het aantal fraude gevallen is er een grote vraag naar CDD-specialisten ontstaan. De laatste jaren krijgen organisaties steeds meer te maken met Customer Due Diligence. CDD (Customer Due Diligence), oftewel KYC (Know Your Client) is een onmisbaar onderdeel geworden van een integere bedrijfsvoering. Ben jij benieuwd naar de vacatures die op dit moment openstaan voor CDD-specialisten? Klik dan hier -> vacatures CDD-specialisten

Mensen doen zaken met mensen

En daarom hechten wij veel waarde aan een persoonlijke benadering en heldere communicatie. Afspraak is afspraak en, waar nodig, betrekken wij je bij het proces. Iedere business unit heeft een eigen aanspreekpunt, zodat je altijd met een bekende in gesprek gaat.

Toon meer